Friday 20 January 2012

Alam pekerjaan

Assalamualaikum.

Hye coolmans n hotgirls,
Hari ni aku nak cakap pasal kerja even im student.Sejak kebelakangan ney aku asyik memikirkan hal berkaitan dengan pekerjaan.Nak taw kenape? sebab aku da makin tua,eh eh, bukan r..Actually sebab aku dah menghampiri alam pekerjaan (lagi beberapa tahun tu kire dekat la kan).Kawan aku ada bercakap tentang alam pekerjaan n well bagi aku semua orang akan menempuh alam pekerjaan dan menjadi seorang pekerja.



                                                             kerje, kerje or duduk saje


Mungkin some of us tergerak hati untuk berfikir:

          "Apa yang kite nak kerje nanti,boleh ke, graduan semakin banyak n dimanakah kedudukan kite nanti?"


Kite tidak akan lari daripada persoalan persoalan yang membimbangkan diri kite sendiri. Bagi aku yang xtaw mende ney, sebenarnya tidak ada masalah tentang bab bab mcm ney. Mesti orang akan cakap yang aku ney bodohkan sbb bende ney yang merunsingkan ramai pihak.ADE AKU KISAH..

Hey you. yes you la sape lagi kan, sebagai seorang yang hensem n cantik , lets think....

KETENTUAN


Korang pernah terfikir tak yang semua ney Qada n Qadar Allah SWT. So kite sebagai umat Islam kite kena beriman dengan Qada n Qadar. Akan datang sape tahu ape yang bakal terjadi pade kite kecuali yang menciptakan kite.Semua ni Allah dah tetapkan. But kite kenalah berusaha sebab siapa yang berusaha dia akan mendapat hasilnya.

TIPS B4 CARI PEKERJAAN


yang ney kawan kawan n my parents yang bagitaw.


  1. kenali potensi diri
korang mesti taw kan apa kelebihan yang korang ade.So gunakan lah kelebihan yang korang ade ney untuk  menonjolkan diri korang. Aku bagi contohla kat korang sebab korang ney semua cantik n hensemkan. Kasim ney die seorang yang kurang pandai laa n die sedar yang die ney kalau bercakap xingat dunia, so die menggunakan mulut die yang pot pet pot pet tu untuk menonjolkan diri dia dalam interview. Korang nampak tak apa yang aku nak sampaikan. Dia tahu ape kelebihan dan kekurangan yang dia ada.

     2. Memperbanyakkan pengalaman

Kalau korang tanya aku hal pengalaman bekerja, sumpah aku tak taw sebab aku kerje jadi promoter je mase cuti ok. Dah x ade kerja lain, yang ade pon tu je. Sape nak amek kerja der, cuti sem sebulan jer. but bagi akulah kan pengalaman ney banyak kot, x semestinya kite kene bekerja baru dapat pengalaman bekerja kan.Ade je orang yang menggunakan kemahiran n kebijaksanaan yang memang die ade sebagai pengalaman untuk menempuh alam pekerjaan. Ha korang kena ingat taw,

         "pengalaman adalah guru terbaik dan majikan lebih suka orang yang mempunyai berpengalaman."

sebenarnya banyak lagi tapi lain kali la ek~



Bila dah sampai kat alam pekerjaan , korang jangan terkejut lak kalau bende ney jadi kat korang k.

schuss..

No comments:

Post a Comment